- Czekaliśmy długo, wierząc w to, że drużyna z Krakowa wystąpi i będziemy mieć siedem drużyn w Krajowej Lidze Żużlowej. Klub złożył dokumenty licencyjne, ale nie miał wystarczających gwarancji sponsorów, a my dłużej nie mogliśmy odwlekać sprawy, bo już za kilka dni rusza liga – przekazał za pośrednictwem oficjalnego serwisu polskizuzel.pl przewodniczący GKSŻ Ireneusz Igielski. Niestety, pomimo tych wysiłków, nie udało się. Rawicz i Kraków - te dwa ośrodki już na pewno nie będą arenami ligowych zmagań w sezonie 2024.
Przez krótki czas wydawało się oczywiste, że w obliczu tej sytuacji w Krajowej Lidze Żużlowej wystąpi tylko 6 drużyn, czyli według regulaminu... wszystkie awansują do play off. A to i tak była ta optymistyczna wersja, bo po wycofaniu się spółek skarbu państwa znane są problemy Polonii Piła, a skąd konkretnie uzyskano "gwarancje finansowe" dla Unii Tarnów - tego jasno kibice nie usłyszeli. Oby skończyło się na 6-zespołowej lidze... bo z kuriozum regulaminowym odnośnie do play off - i to jest informacja z ostatnich godzin - PZM w trybie nadzwyczajnym już się uporał.
Żużel w Krakowie AD 2024 miał mieć trwałe fundamenty. Medialną twarzą projektu był ex doskonały żużlowiec,a obecnie ekspert TV Krzysztof Cegielski. Już w połowie 2023 roku usłyszeliśmy na antenie Canal+ o finalizowaniu wysiłków, nowych inwestycjach, świetnej współpracy z Polskim Związkiem Motorowym, a przede wszystkim o tym, że "pieniądze są". Miasto Kraków miało się poważnie zaangażować w przedsięwzięcie. To dawało nadzieję.
Teraz... "Zabrakło czasu" - tłumaczą działacze Speedway Kraków. "Jednym z głównych powodów jest późne przekazanie nam dzierżawy stadionu oraz jednoczesne problemy z poprzednimi dzierżawcami "Stowarzyszenie Przyjaciół żużla" - wyjaśniają. Podnosząc argument, że kluczowe dla nich było nie powielić błędów Speedway Wanda Kraków z przeszłości. W zamian kibice mają zobaczyć wiele turniejów indywidualnych, w tym - dzięki przychylności PZM - także rangi Mistrzostw Polski. Tyle informacji oficjalnych.
O sprawie szeroko informują już żużlowe portale.
Interia: "Mikołaj Frankiewicz, prezes Speedway Kraków, starał się jak tylko mógł, by liga wróciła do Krakowa. Działacz chodził nawet w nocy, żeby prosić kolejnych sponsorów o wsparcie drużyny. W ostatnich tygodniach trwała ogromna walka z czasem, bo w kasie brakowało 700 tysięcy złotych. W sumie klub miał ledwie 1,1 miliona. Miasto Kraków obiecało wyłożyć 330 tysięcy. Ostatecznie klub nie otrzymał żadnego wsparcia z ich strony. Mówiło się jeszcze, że potrzebne pieniądze wyłożą firmy 7R oraz Złomrex. Jednak przy braku wsparcia miasta niemożliwym było zgłoszenie drużyny do ligi".
Głos zabrał też Paweł Piskorz, menadżer H69 Speedway Rzeszów, cytowany przez wp.sportowefakty: "Decyzja trudna, przykra, ale bez gwarancji budżetowych nie podejmiemy ryzyka. Sezon 2024 bogaty będzie w liczne turnieje na krakowskim owalu. Miejmy nadzieję, że tak uda się zachęcić potencjalnych sponsorów".
Błyskawicznie plan awaryjny wdrożyli w życie działacze żużlowej centrali. Jak podkreślają, GKSŻ-PZM od początku był przygotowany także na mniej pomyślny przebieg wypadków w stolicy Małopolski.
– Już wcześniej mówiliśmy, że jesteśmy gotowi na każdy wariant. Liczyliśmy, że zostaniemy przy siedmiu zespołach i play-off dla sześciu drużyn. Podaliśmy nawet komunikat ze szczegółowym rozkładem jazdy pierwszej kolejki, która jest zaplanowana na 30 i 31 marca. I ta kolejka zostaje bez zmian. Dalej jednak będą zmiany, w życie wchodzi przygotowany zawczasu plan B – wyjaśnił Ireneusz Igielski.
Plan B zakłada jazdę 6 drużyn i play-off dla czterech najlepszych:
1 runda
30 marca / 31 marca 2024
Gniezno – Tarnów
Piła – Opole
Landshut – Daugavpils
2 runda
20 kwietnia / 21 kwietnia 2024
Opole – Landshut
Tarnów – Piła
Daugavpils – Gniezno
3 runda
27 kwietnia / 28 kwietnia 2024
Opole – Daugavpils
Piła – Gniezno
Landshut – Tarnów
4 runda
18 maja / 19 maja 2024
Gniezno – Landshut
Tarnów – Opole
Daugavpils – Piła
5 runda
1 czerwca / 2 czerwca 2024
Opole – Gniezno
Piła – Landshut
Tarnów – Daugavpils
6 runda
15 czerwca / 16 czerwca 2024
Gniezno – Opole
Landshut – Piła
Daugavpils – Tarnów
7 runda
29 czerwca / 30 czerwca 2024
Landshut – Gniezno
Opole – Tarnów
Piła – Daugavpils
8 runda
6 lipca / 7 lipca 2024
Daugavpils – Opole
Gniezno – Piła
Tarnów – Landshut
9 runda
20 lipca / 21 lipca 2024
Landshut – Opole
Piła – Tarnów
Gniezno – Daugavpils
10 runda
3 sierpnia / 4 sierpnia 2024
Tarnów – Gniezno
Opole – Piła
Daugavpils – Landshut
Play-off
Półfinały (1-4, 2-3)
1 runda (17-18.8)
2 runda (24-25.8)
Finał (zwycięzcy par półfinałowych)
3 runda (7-8.9)
4 runda (14-15.9)
Uwaga! Nie ma meczu o 3. miejsce.