Wydawać by się mogło, że do końca zimowej przerwy na Starym Kontynencie pozostało jeszcze trochę czasu, a w jednym z europejskich państw liga rozpocznie się już 26 lutego! Mowa oczywiście o francuskiej Ligue Nationale de Speedway, która w ostatnich latach przyzwyczaiła kibiców do inaugurowania sezonu znacznie szybciej, niż ma to miejsce w pozostałych krajach.
Drużyny i zasady
W nadchodzących rozgrywkach ujrzymy cztery ekipy – to więcej niż w ubiegłym roku. Do rywalizacji dołącza bowiem Moto-Club Val de Guyenne IRON DEER, zespół z Miramont-de-Gueyenne. Liczebność ligi wraca więc do stanu sprzed 2022 roku i wycofania się Lamothe-Landerron.
Pozostałe startowały w zeszłym sezonie, a są nimi: Morizès Moto Club (obrońcy tytułu mistrzowskiego), Moto Club Marmande oraz La Réole Les Black Panthers. Co ciekawe, każda z czterech miejscowości posiadających klub w lidze francuskiej jest zamieszkiwana przez mniej niż 20 tysięcy ludzi. W najmniejszej z nich, Morizès, mieszka jedynie ok. 550 osób. Wszystkie położone są w dwóch sąsiadujących ze sobą departamentach (odpowiednikach polskich powiatów).
Walka na torze La Réole w 2019 roku (foto: kibic-zuzla.pl)
W sezonie zasadniczym 2023 Ligue Nationale de Speedway odbędą się cztery czwórmecze, naturalnie każdy będzie rozegrany na innym torze. Za zwycięstwo przyznane będą 4 punkty, za drugie miejsce 3, za trzecie 2 i 1 za czwarte. Następnie dwie najwyżej sklasyfikowane drużyny odjadą mecz finałowy (w przeciwieństwie do znanych nam systemów rozgrywek nie będzie to dwumecz), którego miejscem rozgrywania będzie stadion lidera tabeli.
Zasady doboru zawodników do składu we Francji również mają swoją specyfikę i podobnie jak w Polsce, występują tu odgórnie narzucone ograniczenia, do których trzeba się stosować ustalając zestawienie meczowe. W jednym zespole występuje pięciu żużlowców. Każdy z nich jest przypisany do jednej z grup (A lub B). W składzie może znaleźć się maksymalnie dwóch z tej pierwszej (a należy do niej 200 najlepszych, zdaniem tamtejszych działaczy, żużlowców na świecie) i co za tym idzie, od dwóch do czterech z grupy B. Oprócz nich, obowiązkiem jest wystawienie jednego francuskiego zawodnika należącego do kategorii B.
Mecz składa się z 22 biegów, z których trzy ostatnie to wyścigi nominowane. W pierwszych dziewiętnastu zawodnicy spod numerów 1-4 pojawiają się na torze czterokrotne, zaś żużlowiec nr 5 ma do zaliczenia trzy starty.
Składy
Morizès Moto Club:
1. David Bellego (1993, Francja)
2. Adam Ellis (1996, Wielka Brytania) – kapitan
3. Lukas Fienhage (1999, Niemcy)
4. Gaétan Stella (1999, Francja)
5. Tino Bouin (Francja)
Moto Club Marmande:
1. Dimitri Bergé (1996, Francja)
2. Mathieu Tréssarieu (1986, Francja) – kapitan
3. Tyron Proctor (1987, Australia)
4. Steven Goret (2001, Francja)
5. Philippe Bergé (1971, Francja)
La Réole Les Black Panthers:
1. Hynek Štichauer (1987, Czechy)
2. Marius Hillebrand (2000, Niemcy)
3. Max Dilger (1989, Niemcy) – kapitan
4. Jordan Dubernard (1996, Francja)
5. Thomas Valladon (2000, Francja)
Moto-Club Val de Guyenne IRON DEER:
1. Théo Pijper (1980, Holandia)
2. Stéphane Trésarrieu (1975, Francja) – kapitan
3. Ace Pijper (2006, Wielka Brytania)
4. Mathias Trésarrieu (2002, Francja)
5. Steven Labouyrie (Francja)
Terminarz
Runda 1. Morizès, 26-02
Runda 2. Marmande, 19-03
Runda 3. La Réole, 02-04
Runda 4. Miramont, 23-04
Finał, TBA
Dotychczasowi zwycięzcy
Poniżej lista wszystkich drużynowych mistrzów Francji od momentu powstania Ligue Nationale de Speedway.
2017 – AMC Mâcon
2018 – Morizès Moto Club
2019 – La Réole
2020 – La Réole
2021 – Moto Club Marmande
2022 – Morizès Moto Club
Hubert Czaja