KALENDARIUM

26/2/2014

Przyszłość ukraińskiego speedwaya rysuje się obecnie niemal tak samo niepewnie jak przyszłość ukraińskiej państwowości. A jeszcze 2-3 lata temu te żużlowe nadzieje były spore, zwłaszcza we Lwowie i Równem. 26 lutego 2012 r. gwiazdą programu regionalnej TV Riwne1 był lider miejscowego Kaskadu, Stanisław Burza (video).

POWIEDZIELI...

poniedziałek, 26, luty 2018

sitera

sitera filipGdybym mógł cofnąć czas to pomimo mojego stanu zdrowia i tak zostałbym żużlowcem.

 

Filip Šitera (Przegląd Sportowy)

 

sportZ

Artykuły

Kask. Wołanie o epilog prawdziwy

krystian rempala kaskNikt nie przyczynił się do tragicznej śmierci Krystiana Rempały. Kask nie był zapięty, ani stan toru, ani stan dłoni Kacpra Woryny nie miały wpływu na tragedię 18-letniego żużlowca Unii Tarnów. To już nie prasowe spekulacje. Oficjalna informacja o umorzeniu śledztwa niebawem powinna zostać opublikowana na stronie Prokuratury Okręgowej w Gliwicach, ale z wypowiedzi prokurator prowadzącej sprawę wiemy już, że zakończyła postępowanie 27 stycznia 2017 r. Co teraz? Kolejny młody żużlowiec zginął, kolejny raz winne okazało się "ryzyko związane z uprawianiem sportu żużlowego". I ten nieszczęsny kask, którego nie zapiął (lub zapiął nieprawidłowo). To właśnie słowo "kask" zapamiętane zostanie w zbiorowej pamięci kibiców na zawsze.

Jest na pokredzie.pl wielu ludzi patrzących na żużel trochę szerzej, niż tylko przez pryzmat "mój klub jest najlepszy, a jak mówisz inaczej, to w...łasne zęby będziesz żreć", więc napiszę. Może ktoś przeczyta. W związku z zakończeniem sprawy przez rybnicką prokuraturę, a także wcześniejszymi doniesieniami o wiekopomnym eksperymencie ze "zrywaniem" kasku z głowy włącznie, naszło mnie kilka przemyśleń w temacie kasków tychże. Czyli używanych w żużlu. I, ponieważ siła fachowa ze mnie marna, zanim usiadłam do pisania przemyślenia te skonfrontowałam z kilkoma osobami, które dobrze znam i wiem, że jeśli coś mówią, to mają na dany temat pojęcie, a w klimacie sportów moto siedzą dość głęboko.


Po pierwsze - przyszło mi do głowy pytanie o to, czy jeśli kask Krystiana faktycznie był dobrze zapięty, to czy mógł puścić? I to jeszcze w powietrzu, od kontaktu z motocyklem, nie z torem (tak jak konsekwentnie twierdzi Jacek Rempała). Czy to się kiedyś gdzieś zdarzyło w ogóle? Przecież jest sporo sportów motorowych, gdzie prędkości i przeciążenia są jeszcze większe niż w żużlu. Nic nie znalazłam. Ale to jeszcze nie znaczy, że się nie zdarzyło. Szukając przyszło mi jednak do głowy inne pytanie. Chyba ważniejsze.

Jak często żużlowcy zmieniają kaski? W amatorskim podróżowaniu sobie motocyklem po świecie jest ogólna zasada, że jeśli zaliczyło się w kasku porządnego "dzwona", to należy się zaopatrzyć w nowy. Bo EPS już nie będzie tak energochłonny jak wcześniej. Bo skorupa może nadal nie pęknąć, ale mieć już słabsze miejsce. Bo - uwaga uwaga - paski mogą nie tyle puścić, ale być już słabsze. Oczywiście nie po każdej "glebie" kupuje się nowy kask. Ale po poważnym wypadku - owszem. 

No to teraz... nie ma kasków dedykowanych dla żużla, prawda? To są standardowe off-roady, jakich używa się w innych nie-asfaltowych dyscyplinach motorowych. Żużlowcy, słusznie uważając, że głowa to istotna część człowieka, kupują zwykle porządne atestowane kaski, a nie wydmuszki za 60 zł wysyłka gratis z alledrogo. Więc światowy standard: Arai, Airoh, Scott, Shark i inne. Akurat ś.p. Krystian, co nie jest żadną tajemnicą, miał na głowie ten pierwszy.

Czy ktoś kiedyś dostał do ręki jakieś dane od producenta, dotyczące tego, ile razy można bezpiecznie grzmotnąć takim offowym kaskiem o tor żużlowy będąc mniej-więcej pewnym, że spełni swoje zadanie? Czy jakikolwiek producent, z tych wielkich, z których produktów większość żużlowców korzysta, słyszał w dalekiej Japonii o żużlu jako dyscyplinie? Czy oglądał mecz i widział upadki, czy jakiś inżynier biorący udział w produkcji tychże kasków miał przed oczami specyfikę żużlowych zawodów, gdzie prawie żadne nie odbywają się bez chociażby jednej "gleby" (jeśli nie kilku)? Ktoś coś? Powiedzcie, że tak...

Wiadomo, że nawierzchnia toru żużlowego nie jest tak twarda i niewybaczająca, jak asfalt (no, może oprócz toru w Grudziądzu), ale nadal: czy są twarde - nomen omen - dane, sprawdzone, czy ktoś dociekał, pytał, dowiadywał się i upewniał, ile takich żużlowych kraks może przetrwać kask pozostając w pełni bezpiecznym do dalszego używania? A co, jeśli nie...?

Kask WardKask, który miał na głowie Darcy Ward 23 sierpnia 2015 r. podczas meczu Falubaz - GKM Grudziądz. Pomimo iż nie pękł na pół i nie wygląda dramatycznie, to zawodnik najprawdopodobniej zawdzięcza mu życie. Taki kask w środku, tam gdzie znajduje się materiał energochłonny, jest już całkowicie zużyty (foto: Darcy Ward instagram)

Czy w szkółkach ktoś tym dzieciakom mówi, wyraźnie i dobitnie - i ich rodzicom i trenerom, bo im też ktoś musi powiedzieć, żeby mogli przekazać dalej - jak się dobiera dokładnie wielkość kasku do czerepu? I jak niesamowicie ważne jest, żeby kask był dobrany dobrze... Uczą? Kurczę, powiedzcie, że uczą. Czy ktoś dostał w szkółce po łapach za zdejmowanie kasku z poluzowanym, zamiast rozpiętym do końca zapięciem? Chyba nie - przypatrzcie się uważnie w nadchodzącym sezonie, stare wygi też tak ściągają kaski. A młodsi wpatrzeni są w stare wygi. Tymczasem to jest nadwyrężanie za każdym razem najsłabszego punktu całej konstrukcji - zaczepów paska. Za każdym jednym razem. Zastanówcie się nad tych chwilę - na każdym treningu, na każdych zawodach, są tacy, którzy tego zapięcia całkiem nie otwierają, tylko zdejmują kask z poluzowanym.

Teraz pytanie - ile w takim kasku jeżdżą? Ile "dzwonów", takich solidnych, nie jakichś kontrolowanych ślizgnięć na tyłku, tylko momentów, kiedy kask przyjmuje choćby część impetu uderzenia o tor czy bandę (albo i w to, i w to) odjeżdża się w takim jednym kasku? Skoro niedzielny motocyklista jeżdżący dla frajdy po zapoznaniu się z nawierzchnią obwodnicy jest często w stanie odżałować i kupić nowy, nawet jeśli poprzedni się widocznie nie rozleciał. Bo głupio by było dzieci osierocić, domu do końca nie zbudować, pranie niewyprane w koszu zostawić... A sportowcy? Przez półtora roku byłam na bieżąco ze wszystkimi zdjęciami jednego z naszych ligowych klubów - tydzień w tydzień, absolutnie wszystkimi. I wierzcie mi - niektórzy w tym samym kasku jeżdżą więcej niż sezon. Ile to meczów? Ile to wyścigów? Ile to upadków?

Tyle energii pochłania dobry kask

Może to nie problem. Może tak można. Może do żużla sprzedaje się inne kaski niż do supercrossa, motocrossa czy FMX. Może jakiś "dziany" żużlowiec zainteresował się tematem, dowiedział u producenta czy dystrybutora, pokazał jak wyglądają żużlowe szlify i wie, jak długo można na kasku polegać w tym specyficznym sporcie, w którym upadki i zderzenia są integralną częścią widowiska. Może. Oby. Ale co z dzieciakami? Ktoś w każdej szkółce im to tłoczy do głów? Może. Oby. Zwłaszcza po maju 2016. Naprawdę, mam wielką nadzieję, że tak. Żeby się nie okazało, że żużlowcy, nawet ci 17-letni, doskonale wiedzą, co ile biegów trzeba zmienić opony, co ile meczów oddać silnik do remontu, ale nie mają zielonego pojęcia, jak tak naprawdę zatroszczyć się o siebie i swoje bezpieczeństwo. I to nie będzie niczyja konkretnie wina. Bo "moto sporty są przecież niebezpieczne..."

To prawda, są. Ale taki Clinton Moore, kiedy na treningu sknocił backflipa, trzepnął o ziemię i wracał do parkingu, uśmiechnął się do kamery, powiedział, że nic mu nie jest i rzucił "cholera, będę musiał kask zmienić, a ten miał najfajniejsze malowanie". Zapytali go dlaczego, przecież jest cały. "Nigdy nie wiesz, a dość mocno przydzwoniłem. Wystarczająco ryzykujemy."


Magdalena Dark

Zdjęcie ilustracyjne: Krystian Rempała podczas sparingu Falubaz - Unia Tarnów w marcu 2016 (foto: kibic-zuzla.pl)

Komentarze  

 
MattSCali
+1 #9 MattSCali 2017-03-24 04:30
Cytuję Patryk:
Kaski Shark nie są używane w offroad.


Bycmoze. Asfalt generalnie jest mniej wybaczajacy niz ziemia/glina/pi ach/tor zuzlowy. Tak, czy inaczej, to ten 'test kaskow' to nie jest najlepszy przyklad - wolabym jakis bardziej naukowy eksperyment. Bardziej laboratoryjny niz Cradle of Newton.

Pozrawiam z poludniowej Kalifornii,
M
Cytować
 
 
MattSCali
+1 #8 MattSCali 2017-03-24 04:26
[quote name="wojtaszek 28"]Przyjrzyj się zachowaniom zawodników podczas przygotowania do startu. Wielu z nich ma wpojone sprawdzenie kranika, prawidłowego zapięcia kasku i jeszcze kilku innych spraw. .../quote]

Dobrze mowisz. Chyba kazdy ma w pamieci wizerunek Dzika, maniakalnie odtwarzajacego te sama sekwencje sprawdzania wszystkiego pod tasma. Jesli ktos nie pamieta, to sugeruje obejrzec kilka GP z obecnej dekady.

Bardzo mi tez pasuje wywod Pani Magdaleny, ale niestety nie mam w oczach momentow sciagania kaskow po zakonczeniu biegu. Tego (przynajmniej ostatnimi czasy) TV nie pokazuje. Natomiast, koncem koncow, kazdy jest odpowiedzaialny za siebie. Jest mi okropnie zal calej rodziny Rempalow i nie moge sobie wyobrazic co oni musza czuc na codzien od odejscia Chrystiana, ale pomylki sie zdarzaja i on padl ofiara jednych nich. Ten temat juz najlepiej zamknac i tylko wyciagnac lekcje z tej tragedii.
Pozdrawiam z poludniowej Kalifornii,
M.
Cytować
 
 
Patryk
-1 #7 Patryk 2017-02-06 15:41
"ściąganie kasku który jest tylko poluzowany..." Straszne brednie. gwarantuję ze każdy KAŻDY zawodnik czy amator ściąga kompletnie pasek bo tak jest wygodniej i cała procedura zajmuje mniej czasu niz szamotanie się z kaskiem nie do końca odpiętym. Czytam dalej ten artykuł.
Cytować
 
 
Patryk
0 #6 Patryk 2017-02-06 15:36
Kaski Shark nie są używane w offroad.
Cytować
 
 
wojtaszek28
+1 #5 wojtaszek28 2017-02-01 13:45
Cytuję kriss:

OK, tylko od wizyty w kiblu nikt nie straci życia, a taki drobiazg jak dyndający pasek od kaska i zwrócenie uwagi przed startem może komuś uratować życie.

Przyjrzyj się zachowaniom zawodników podczas przygotowania do startu. Wielu z nich ma wpojone sprawdzenie kranika, prawidłowego zapięcia kasku i jeszcze kilku innych spraw. Takie zachowania trzeba wpajać młodym jeszcze przed zdaniem licencji, bo potem oni sami muszą o siebie zadbać. Nie można wiecznie zrzucać z żużlowców odpowiedzialnoś ci za ich własne bezpieczeństwo. Gdyby weszło to co proponujesz, to winnym za śmierć Krystiana zostałby uznany kierownik startu i zapewne byłby potem ciągany po sądach.
Cytować
 
 
kriss
+1 #4 kriss 2017-02-01 11:11
Cytuję Karol_3414:
Cytuję Jerry:
A czy nie powinien być obowiązek sprawdzania zapięcia kasków przed startem przez kierownika startu? Zawsze zdarzy się, że ktoś zapomni w pośpiechu

Nie, nie powinien, tak samo jak nie powinien pytać każdego czy się aby dobrze czuje i czy podtarł się po wizycie w kiblu.

OK, tylko od wizyty w kiblu nikt nie straci życia, a taki drobiazg jak dyndający pasek od kaska i zwrócenie uwagi przed startem może komuś uratować życie.
Cytować
 
 
Karol_3414
+1 #3 Karol_3414 2017-02-01 09:58
Cytuję Jerry:
A czy nie powinien być obowiązek sprawdzania zapięcia kasków przed startem przez kierownika startu? Zawsze zdarzy się, że ktoś zapomni w pośpiechu

Nie, nie powinien, tak samo jak nie powinien pytać każdego czy się aby dobrze czuje i czy podtarł się po wizycie w kiblu.
Co do artykułu, wydaje mi się że każdy kask po uderzeniu w przeszkodę musi być wymieniony na nowy, nawet jeśli nie widać na nim uszkodzeń i podejrzewam, że każdy producent skorupy ma taką formułkę wypisaną w jakimś papierze, którego żaden motocyklista pewnie nawet nie czyta. Oczywiście nikt tego nie sprawdza i nikt nawet nie jest w stanie tego sprawdzić. Pozostaje jedynie zdrowy rozsądek zawodnika, który wie jak mocno uderzony był kask i musi podjąć decyzję czy wymienia czy ryzykuje. I to wystarczy. Kontrola kasku jest wizualna i powinna również obejmować pasek i zatrzask i jeśli na pasku widać uszkodzenia (np. przetarcia) to zawodnik powinien go wymienić, jeśli zawodnik zauważy, że zatrzask się wyrobił to też lepiej go wymienić, a nawet jeśli wszystko wygląda OK, ale zawodnik wie że mocno walnął głową w tor to też lepiej go wymienić. To o jego życie chodzi. Taka powinna być konkluzja z tego nieszczęścia.
Narzekacie na biurokrację a sami próbujecie tworzyć następne stosy papierów i instrukcji, przepisów, interpretacji do przepisów oraz regulacji prawnych a na koniec rozbija się to wszystko o niemożność egzekwowania chorych przepisów.
Cytować
 
 
wojtaszek28
+1 #2 wojtaszek28 2017-01-31 23:20
Cytuję Jerry:
A czy nie powinien być obowiązek sprawdzania zapięcia kasków przed startem przez kierownika startu? Zawsze zdarzy się, że ktoś zapomni w pośpiechu

Wydaje mi się, że to jest niestety cena tzw. profesjonalizmu w tym sporcie. Zawodnicy mają swój team, żeby pilnował spraw organizacyjnych i nie warto obciążać odpowiedzialnoś cią kierownika startu. Za mało jest chyba zwyczajnych międzyludzkich kontaktów w parkingu, bo żużel w Polsce został sprowadzony wyłącznie do ligi, która generuje bardzo negatywne emocje. Żużlowcy jeżdżą tu dla pieniędzy, a kibice i sponsorzy żądają zwycięstw. Jeśli ktoś chce pooglądać żużel w czystej formie, to zapraszam na zawody młodzieżowe. Tam na trybuny przychodzą pasjonaci, kibicujący oczywiście swoim zawodnikom, ale potrafiący docenić walkę na torze. A liga? To bardziej gladiatorzy niż żużlowcy. Speedway w Polsce niestety sam zapędza się w kozi róg. Niby profesjonalizm, duże pieniądze, telewizja, a jednocześnie czasem takie kombinacje działaczy, że naprawdę słoma wyłazi z butów.
Cytować
 
 
Jerry
+1 #1 Jerry 2017-01-31 21:25
A czy nie powinien być obowiązek sprawdzania zapięcia kasków przed startem przez kierownika startu? Zawsze zdarzy się, że ktoś zapomni w pośpiechu
Cytować
 

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

 PGE Ekstraliga 2017
1. eKantor.pl Falubaz Z.G.   14 25  +48
2. Betard Sparta Wrocław   14 25 +75
3. Cash Broker Stal Gorzów   14 23 +70
4. Fogo Unia Leszno   14 23  +86
5. Włókniarz Vitroszlif Crossfit   14 17 -61
6. MrGARDEN GKM Grudziądz   14 10 -63
7. K.S. Get Well Toruń   14 8 -74
8. ROW Rybnik   14 8 -81
 Nice PLŻ 2017
1. Grupa Azoty Unia Tarnów  14 31 +228
2. Zdunek Wybrzeże Gdańsk  14 22  +56
3. SK Lokomotive Daugavpils  14 20  +38
4. Orzeł Łódź  14 19  +55
5. Euro Finannce Polonia Piła  14 19   -27
6. Arge Speedway Wanda Kraków  14 15   -61
7. Stal Rzeszów  14 10 -107
8. Polonia Bydgoszcz  14 3 -192
2. Polska Liga Żużlowa
1. GTM Start Gniezno  12 25 +218
2. Speed Car Motor Lublin  12 25 +118
3. TŻ Ostrovia  12 22 +65
4. Naturalna Medycyna PSŻ Poznań  12 12 -82
5. KSM Krosno  12 12 -66
6. Stal-Met Kolejarz Opole  12 8 -41
7. Kolejarz Rawicz  12 2 -212
 Klasyfikacja końcowa Grand Prix 2017
1. flaga Australii Jason Doyle
161
2. flaga Polski Patryk Dudek
143
3. flaga UK Tai Woffinden
131
4. flaga Polski Maciej Janowski
122
5. flaga Polski Bartosz Zmarzlik 121
6. flaga Rosji Emil Sajfutdinow  117
7. flaga Szwecji Fredrik Lindgren 107
8. flaga Słowenii Matej Žagar 107
9. SVK Martin Vaculík  99
10. flaga Australii Chris Holder  85
11. flaga Polski Piotr Pawlicki  81
12. flaga Szwecji Antonio Lindbaeck  77
13. flaga Danii Peter Kildemand  60
14. flaga USA Greg Hancock  45
15. flaga Danii Niels Kristian Iversen  44
16. flaga Danii Nicki Pedersen    8

PARTNERZY

kibic-zuzla logozuzlowefotki-logo
WszystkoCzarne blog

Pomóż kontuzjowanym

KamilCieślar
DW43